Spansk selvangivelse

Alle som eier bolig i Spania skal levere selvangivelse til spanske myndigheter. Dette har man tidligere fått ordnet via regnskapsfører, advokat, forsikringsselskap e.l.

Fra 2018 ble det åpnet for at man kan levere selvangivelsen via internet. For å kunne gjøre dette selv må man installere et sertifikat på sin PC elle Mac. Aktuelle nettlesere man kan benytte er Explorer eller Firefox.

Klargjøring

Før du kan installere sertifikatet må du sørge for at visse innstillinger er på plass i nettleseren din.

Vennligst les og følg instruksjonene nedenfor nøye for å unngå eventuelle feil mens du går gjennom prosessen med å skaffe sertifikatet ditt.

Musts og must-nots:

  • Ikke formater PCen mellom sertifikatprogrammet og nedlastingsprosessen
  • Hele prosessen for å skaffe et sertifikat må utføres på samme utstyr og samme nettleser av samme bruker.
  • Ikke bruk noen oppdateringer på utstyret ditt i løpet av prosessen.
  • Det er noen ganger nødvendig å deaktivere antivirusprogrammet. Les mer om antivirus.
  • Før du ber om sertifikatet, er det viktig at du leser Sertifiseringspraksis nøye, da det inneholder vilkårene og betingelsene for sertifiseringstjenestene.
    Engelsk utgave av sertifiseringspraksis (83 sider) finner du her.

Personlig elektronisk sertifikat?

FNMT Fysisk Personersertifikat utstedes uten kostnad til enhver borger som er i besittelse av sitt National Identity Document eller NIE. Den elektroniske sertifiseringen utstedes av FNMT-RCM som gir deg elektronisk signatur og bekrefter din personlige identitet. (Sammenlignbart med Bank-ID i Norge)

Dette sertifikatet lar deg logge på elektronisk og signere eller kryptere elektroniske dokumenter online.

Hvem kan få et personlig sertifikat?

Dette sertifikatet lar deg logge på elektronisk og signere eller kryptere elektroniske dokumenter.

Privat individ FNMT Digital Private Individual Certificate er den elektroniske sertifiseringen utstedt av FNMT-RCM for å koble innehaveren til et sett med signaturverifikasjonsdata og bekrefte sin identitet. Også kjent som medborgers eller brukerens sertifikat, det er et digitalt dokument som inneholder dine personlige opplysninger. Det gjør at du kan identifisere deg online og dele informasjon med andre mennesker og organer, trygt i kunnskap om at kun deg og din samtalepartner har tilgang til denne informasjonen.

Hva kan jeg bruke det til?

Med Digital Private Individual Certificate kan dine papirer med offentlig administrasjon og private enheter behandles sikkert online.

Dette inkluderer:

  • Innlevering av selvangivelser og betaling av din skatteregning,
  • Innkvarteringsappeller og krav "Gjennomføring av folketellingsskjemaer (befolkning og bolig)
  • Registrering i valgmantall og konsultasjoner
  • Spørsmål vedrørende trafikkbøter
  • Konsultasjoner og prosedyrer angående søknader om tilskudd
  • Konsultasjoner om betegnelse av stemmelokaler
  • Administrative meldinger
  • Bruk av elektronisk signatur på offisielle dokumenter og skjemaer

Takket være FNMT Digital Private Individual Certificate kan du si farvel til turer til lange køer på statlige kontorer.

 

Hvor kan jeg bruke sertifikatet mitt?

På lenken nedenfor finner du informasjon om noen av tjenestene som er tilgjengelige for deg gjennom organer og enheter. For å få tilgang til de sikre nettstedene, må sertifikatet installeres i nettleseren du har tenkt å bruke. (Explorer / Firefox)

Installering av sertifikatet

Gå inn på her:

http://www.cert.fnmt.es/en/

  1. Konfigurering     2. Søknad     3. Akredittering (godkjennelse)  4. Nedlasting av sertifikat
Skjermbilde 2019-02-03 13.56.53

Klikk først på Welcome (øverst til høyre) så blir mesteparten av teksten på engelsk

 

Klikk på Certificados

Anskaffelse av et brukerprogramvaresertifikat

Prosedyren for å skaffe et brukerprogramvaresertifikat (som en nedlastbar fil) består av fire trinn i følgende rekkefølge:

  1. Konfigurer nettleser.
    Gjør deg klar og konfigurer nettleseren din. For å unngå problemer når du ber om / laster ned sertifikatet, vennligst se denne delen og følg instruksjonene som er gitt.
     
  2. Søke om sertifikat online.
    Etter at søknadsprosedyren er fullført, vil du motta en e-post som inneholder en søknadskode som du må ta med på konteret når du skal bevise din identitet. Koden skal du også benytte når du skal aktivere ditt sertifikat.
     


    Skriv ut svaret på søknaden som ganske fort kommer på e-post.

  3. Bevis din identitet på et registreringssted.Når du har fullført det forrige trinnet og er i besittelse av din søknadskode som du fikk i e-posten, må du dokumentere identiteten din

    hos et registreringskontor. Det nærmeste er INSTITUTO SOCIAL DE LA MARINA i Arguineguin.
    Adressen er Plaza de los Túnidos 10. Kontoret er inn til venstre like innenfor inngangen (på bakkeplan).
    Ta med utskriften av e-posten, samt dokument på NIE-nr og pass for å være på den sikre siden.
    Kontoret ligger oppe på halvøya vis á vis  båthavna m/ fiskerestauranten. Ligger ytterst på området.
    Når saksbehandleren finner at alt er i orden, åpner hun/han da for at at du får laste ned sertifikatet når du kommer hjem igjen.
    Men du skal vente i en time fra du forlater kontoret før alt er klart.
     

  4. Last ned ditt brukersertifikat. Når du har dokumentert din identitet på registreringskontoret, kan du laste ned og installere sertifikatet ditt herfra ved hjelp av din søknadskode.
    Bekreft vilkår for nedasting (Pulse aquí)  og trykk på nedlasting (Descargar Cerificado).

    Velg plasseringen til rotsertifikatet, "AC_Raiz_FNMT-RCM_SHA256.cer" og trykk på åpne-knappen.

    Merk av i boksene som svarer til de forskjellige formålene, og trykk på aksept-knappen.

    Anbefaling: Ta sikkerhetskopi av Sertifikatet (Backup Copy). Etter at du har lastet ned sertifikatet, anbefales alle å lage en sikkerhetskopi på en minnepinne e.l.

Da skal det være klart til å legge inn selvangivelse.

For å kunne registrere selvangivelsen må du skaffe duplikat av IBI på rådhuset (ved politistasjonen) i Arguineguin.

Det er noen tall nederst på det dokumentet som skal inn i selvangivelsen.

Så er det noen prosentsatser som skal inn. Disse kan variere fra år til år, men skal være like for 2017 og 2018.

Problemet med innmeldingen ellers er at skjermbildene bare er på spansk. Om vi får hjelp av noen kunne vi lage en norsk oversettelse av skjermbildene.

Skroll til toppen